Type Here to Get Search Results !

Vinays Info

TS TET 2022: Detailed Syllabus for Teacher Eligibility Test 2022 in Telugu

Top Post Ad

TS TET 2022: Detailed Syllabus for Teacher Eligibility Test 2022 in Telugu PDF

CHILD DEVELOPMENT AND PEDAGOGY (Marks: 30)

1. DEVELOPMENT OF CHILD 

  • - Development, Growth & Maturation - Concept & Nature 
  • - Principles of Development & their educational implications 
  • - Factors influencing Development - Biological, Psychological, Sociological 
  • - Dimensions of Development and their interrelationships - Physical & Motor, Cognitive, Emotional, Social, Moral, Language relating to Infancy, early Childhood, late Child hood, Adolescence. 
  • - Understanding Development - Piaget, Kohlberg, Chomsky, Carl Rogers and Erikson 
  • - Individual differences - Intra & Inter Individual differences in the areas of Attitudes, Aptitude, Interest, Habits, Thinking (Divergent & Convergent), Intelligence and their Assessment 
  • - Development of Personality - Concept, Factors effecting development of Personality, Child Rearing Practices, Self-Concept 
  • - Adjustment, Behavioral problems, Defense Mechanisms, Mental Health 
  • - Methods and Approaches of Child Development – Introspection, Observation, Interview, Case study, Experimental, Rating Scales, Anecdotal Records, Questionnaire, Cross sectional and Longitudinal 
  • - Developmental tasks and Hazards 

2. UNDERSTANDING LEARNING 

  • - Concept, Nature of Learning - Input - Process - Outcome 
  • - Factors of Learning - Personal and Environmental 
  • - Approaches to Learning and their applicability - Behaviorism (Skinner, Pavlov, Thorndike), Constructivism (Piaget, Vygotsky), Gestalt (Kohler, Koffka) and Observational (Bandura) 
  • - Dimensions of Learning - Cognitive, Affective and Performance 
  • - Motivation and Sustenance -its role in learning. 
  • - Memory & Forgetting 
  • - Transfer of Learning 

3. PEDAGOGICAL CONCERNS 

  • - Teaching and its relationship with learning and learner 
  • - Learners in Contexts: Situating learner in the socio-political and cultural context 
  • - Children from diverse contexts - Children With Special Needs (CWSN), Inclusive Education 
  • - Understanding of Pedagogic methods - Enquiry based learning, Project based learning, Survey, Observation and Activity based learning, Co-operative & Collaborative learning 
  • - Individual and Group learning: Issues and concerns with respect to organizing learning in class room like Study habits, Self learning and Learning to learn skills 
  • - Organizing learning in heterogeneous class room groups - Socio-economic background, Abilities and Interest 
  • - Paradigms of organizing Learning - Teacher centric, Subject centric and Learner centric 
  • - Theory of Instruction - Bruner 
  • - Teaching as Planned activity - Elements of Planning 
  • - Phases of Teaching - Pre active, Interactive and Post active 
  • - General and Subject related skills, competencies required in teaching and attributes of good facilitator 
  • - Learning resources - Self, Home, School, Play, Community, Technology 
  • - Class room Management: Role of student, teacher, Leadership style of teacher, Creation of non-threatening learning environment, Managing behavior problems, Guidance & Counseling, Child Abuse, Punishment and its legal implications, Rights of a child, Time Management. 
  • - Distinction between Assessment for Learning & Assessment of Learning, School based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation : Perspective & Practice 
  • - Understanding teaching & learning in the context of NCF, 2005 & Right To Education Act, 2009.

II. LANGUAGE-I - Telugu (Marks: 30) తెలుగు పేపర్ -1

ఎ) విషయం

  1. పఠనావగాహన (పద్యం, గద్యం)
  2. తెలంగాణ సాహిత్యం, సంస్కృతి (ప్రాచీనం, ఆధునికం) 2015లో రూపొందించిన పాఠ్యపుస్తకాల ఆధారంగా
  • తెలంగాణ కవులు, రచయితలు, నూతన పాఠ్యపుస్తకాలలోని ఇతర తెలుగు కవులు, రచయితలు
  • ప్రక్రియలు
  • శతకాలు
  • కళలు, కళాకారులు
  • వేడుకలు
  • క్రీడలు / పాటలు
  1. పదజాలం
  • జాతీయాలు
  • పొడుపు కథలు
  • తెలంగాణ పదజాలం
  • పర్యాయ పదాలు
  • వ్యుత్పత్యర్థాలు
  • ప్రకృతి వికృతులు
4. భాషాంశాలు :
  • ద్విత్వ, సంయుక్త సంశ్లేష అక్షరాలు, వాక్యాలు, వర్గయుక్కులు, పరుషాలు, సరళాలు, భాషా భాగాలు, లింగాలు, వచనాలు, కాలాలు, విభక్తులు, అవ్యయాలు, విరామ చిహ్నాలు, తెలుగు సంస్కృత సంధులు, సమాసాలు, క్రియలు (సమాపక, అసమాపక), వాక్యాలు రకాలు - ఆశ్చర్యార్ధక, విధ్యర్థక, ప్రశ్నార్థక, సందేహార్థక, అనుమత్యర్థక, నిషేధార్థక, ప్రత్యక్ష పరోక్ష, కర్తరి - కర్మణి - ఛందస్సు, అలంకారాలు, అర్థవిపరిణామం.
బి) బోధనా పద్ధతులు :

1. భాష, మాతృభాష, మాతృభాష బోధన లక్ష్యాలు. 
2. భాష - వివిధ భావనలు, స్వభావం, తరగతి గది అన్వయం.
3. భాషా నైపుణ్యాలు / సాధించాల్సిన సామర్థ్యాలు, తరగతి గది అన్వయం.
4. బోధన పద్ధతులు.
5. ప్రణాళిక రచన, వనరుల వినియోగం, సహపాఠ్య కార్యక్రమం. 
6. బోధనాభ్యసన ఉపకరణాలు.
7. నిరంతర సమగ్ర మూల్యాంకనం-నిర్మాణాత్మక మూల్యాంకనం-సంగ్రహణాత్మక మూల్యాంకనం.

Below Post Ad

Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.