TS TET 2022: Detailed Syllabus for Teacher Eligibility Test 2022 in Telugu PDF
CHILD DEVELOPMENT AND PEDAGOGY (Marks: 30)
1. DEVELOPMENT OF CHILD
- - Development, Growth & Maturation - Concept & Nature
- - Principles of Development & their educational implications
- - Factors influencing Development - Biological, Psychological, Sociological
- - Dimensions of Development and their interrelationships - Physical & Motor, Cognitive, Emotional, Social, Moral, Language relating to Infancy, early Childhood, late Child hood, Adolescence.
- - Understanding Development - Piaget, Kohlberg, Chomsky, Carl Rogers and Erikson
- - Individual differences - Intra & Inter Individual differences in the areas of Attitudes, Aptitude, Interest, Habits, Thinking (Divergent & Convergent), Intelligence and their Assessment
- - Development of Personality - Concept, Factors effecting development of Personality, Child Rearing Practices, Self-Concept
- - Adjustment, Behavioral problems, Defense Mechanisms, Mental Health
- - Methods and Approaches of Child Development – Introspection, Observation, Interview, Case study, Experimental, Rating Scales, Anecdotal Records, Questionnaire, Cross sectional and Longitudinal
- - Developmental tasks and Hazards
2. UNDERSTANDING LEARNING
- - Concept, Nature of Learning - Input - Process - Outcome
- - Factors of Learning - Personal and Environmental
- - Approaches to Learning and their applicability - Behaviorism (Skinner, Pavlov, Thorndike), Constructivism (Piaget, Vygotsky), Gestalt (Kohler, Koffka) and Observational (Bandura)
- - Dimensions of Learning - Cognitive, Affective and Performance
- - Motivation and Sustenance -its role in learning.
- - Memory & Forgetting
- - Transfer of Learning
3. PEDAGOGICAL CONCERNS
- - Teaching and its relationship with learning and learner
- - Learners in Contexts: Situating learner in the socio-political and cultural context
- - Children from diverse contexts - Children With Special Needs (CWSN), Inclusive Education
- - Understanding of Pedagogic methods - Enquiry based learning, Project based learning, Survey, Observation and Activity based learning, Co-operative & Collaborative learning
- - Individual and Group learning: Issues and concerns with respect to organizing learning in class room like Study habits, Self learning and Learning to learn skills
- - Organizing learning in heterogeneous class room groups - Socio-economic background, Abilities and Interest
- - Paradigms of organizing Learning - Teacher centric, Subject centric and Learner centric
- - Theory of Instruction - Bruner
- - Teaching as Planned activity - Elements of Planning
- - Phases of Teaching - Pre active, Interactive and Post active
- - General and Subject related skills, competencies required in teaching and attributes of good facilitator
- - Learning resources - Self, Home, School, Play, Community, Technology
- - Class room Management: Role of student, teacher, Leadership style of teacher, Creation of non-threatening learning environment, Managing behavior problems, Guidance & Counseling, Child Abuse, Punishment and its legal implications, Rights of a child, Time Management.
- - Distinction between Assessment for Learning & Assessment of Learning, School based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation : Perspective & Practice
- - Understanding teaching & learning in the context of NCF, 2005 & Right To Education Act, 2009.
II. LANGUAGE-I - Telugu (Marks: 30) తెలుగు పేపర్ -1
ఎ) విషయం
- పఠనావగాహన (పద్యం, గద్యం)
- తెలంగాణ సాహిత్యం, సంస్కృతి (ప్రాచీనం, ఆధునికం) 2015లో రూపొందించిన పాఠ్యపుస్తకాల ఆధారంగా
- తెలంగాణ కవులు, రచయితలు, నూతన పాఠ్యపుస్తకాలలోని ఇతర తెలుగు కవులు, రచయితలు
- ప్రక్రియలు
- శతకాలు
- కళలు, కళాకారులు
- వేడుకలు
- క్రీడలు / పాటలు
- పదజాలం
- జాతీయాలు
- పొడుపు కథలు
- తెలంగాణ పదజాలం
- పర్యాయ పదాలు
- వ్యుత్పత్యర్థాలు
- ప్రకృతి వికృతులు
4. భాషాంశాలు :
- ద్విత్వ, సంయుక్త సంశ్లేష అక్షరాలు, వాక్యాలు, వర్గయుక్కులు, పరుషాలు, సరళాలు, భాషా భాగాలు, లింగాలు, వచనాలు, కాలాలు, విభక్తులు, అవ్యయాలు, విరామ చిహ్నాలు, తెలుగు సంస్కృత సంధులు, సమాసాలు, క్రియలు (సమాపక, అసమాపక), వాక్యాలు రకాలు - ఆశ్చర్యార్ధక, విధ్యర్థక, ప్రశ్నార్థక, సందేహార్థక, అనుమత్యర్థక, నిషేధార్థక, ప్రత్యక్ష పరోక్ష, కర్తరి - కర్మణి - ఛందస్సు, అలంకారాలు, అర్థవిపరిణామం.
బి) బోధనా పద్ధతులు :
1. భాష, మాతృభాష, మాతృభాష బోధన లక్ష్యాలు.
2. భాష - వివిధ భావనలు, స్వభావం, తరగతి గది అన్వయం.
3. భాషా నైపుణ్యాలు / సాధించాల్సిన సామర్థ్యాలు, తరగతి గది అన్వయం.
4. బోధన పద్ధతులు.
5. ప్రణాళిక రచన, వనరుల వినియోగం, సహపాఠ్య కార్యక్రమం.
6. బోధనాభ్యసన ఉపకరణాలు.
7. నిరంతర సమగ్ర మూల్యాంకనం-నిర్మాణాత్మక మూల్యాంకనం-సంగ్రహణాత్మక మూల్యాంకనం.